Pitný režim očima nutrie

Drazí přátelé, je tady opět pátek starších článku z Tumblr, tentokrát na téma pitného režimu. Třeba se mi v budoucnu podaří dodržovat pravidelné publikační pátky, až mi dojde seznam starších článků a receptů a rozšířit tak konečně pořádně tenhle web! 🙂 Jste pro? Dejte vědět do komentářů.

Když jsem loňského roku ležela v nemocnici, tak se mě paní doktor opakovaně ptala, kolik jsem toho vypila. Odpověď zněla: „No, moc ne.“ Na kapačku s ní! A sakra. Sestřička mi pak říkala, že když příště budu trošku mlžit a řeknu, že jsem vypila víc, tak se žádná kapačka konat nebude. Ale mě to nějakým zvráceným způsobem bavilo sledovat a korigovat škrtítkem kapání (kdyby sestřička věděla, tak mi pracky urazí) a navíc mě vždycky hrozně nebavilo pít. Respektive jsem na to do téhle zkušenosti často zapomínala a katastrofa byla mnohdy dokonána. „Bolí mě hlava.“ „A piješ?“ „Jasněěěěě.“ Ups. Takže mi tedy v nemocnici propláchli trubky kapačkama a já si řekla, že v dobré práci je třeba pokračovat. Skutečně se mi zlepšila pleť, ale v tom prosím nehledejte nějaké zázračné omlazení a efekt ala reklama plácněte si na nos krém, budete vypadat o 10 let mladší. Takhle ne. Vyčistily se mi póry (ugh, co nám to tady píšeš Dreslerová:D) a kůže přestala být suchá a vypadá skutečně svěžeji. Nečekaně. Takže svoje výhody to mělo a hlavně mě to motivovalo začít pořádně pít i mimo nemocnici. Ale dovolte, abych Vám vysvětlila, co to znamená to pořádně.

Je to už nějakou dobu, co jsem četla článek na téma, který kritizoval pitný režim (odkaz zde). A tehdy jsem byla z pozice nutričního terapeuta celkem rozhořčená, protože mi tam chyběly informace o tom, kolik by tedy měl kdo vypít dle věkové kategorie, pohlaví, zdravotním stavu etc. Laik či lépe řečeno člověk, který metabolismu příliš nerozumí, by si totiž mohl myslet, že vypít denně třeba 8-10 sklenic (uvažujeme klasickou dvoudecovku) už je moc. Ale v jednom měli určitě pravdu, nadměrný pitný režim je stejně špatný jako žádný. Lidé to skutečně mohou přehánět právě podle klasických časopisových rad typu „vypijte hektoliktry vody a budete mít detoxikované tělo, mladou krásnou pleť a bla bla bla“, protože si myslí, že voda spasí jejich jinak mizernou životosprávu. A o to tady jde především. O celkovou životosprávu. Nestačí jen pít, abyste byli krásní, stejně jako nestačí jen cvičit, abyste byli hubení jak lunt nebo jen zdravě jíst, abyste měli sílu. Ženu to trošku do extrémů, vím. Ale tělo je mašina, která potřebuje od každého správnou dávku, aby dobře fungovala. A každé tělo navíc funguje trochu jinak, takže pro každého jedince platí jiný metr.

Tak jak to tedy je to „pořádně pít“? No to je prosté milý Watsone. Příjem tekutin se pohybuje u průměrného zdravého dospělého člověka okolo 1600-2600 ml denně. To zahrnuje následující:

  • 500-1500 ml voda a jiné tekutiny (dle potřeby metabolismu i víc)
  • zhruba 800 ml ze stravy
  • asi 300 ml vody, kterou tělo vytvoří při různých reakcích metabolismu

Když vezmu jako konkrétní příklad sebe, ženu ve věkové kategorii od 25-50 let, pak moje potřeba je cca těch 2600 ml a z toho 1400 ml pitím tekutin, zbytek potrava a metabolická voda. To v praxi znamená, že bych měla vypít asi 7 skleniček vody denně a to opravdu není zase tak moc. Jestli jsem dřív vypila tři včetně kafe, tak to pro mě ale bylo moc.
Celková potřeba se může podle věku, pohlaví a stavu organismu vyšplhat až na 2800 ml, u kojících žen dokonce 3100 ml. Jako děti začínáme na menších množstvích, které s věkem stoupají, přičemž kulminace je okolo 18 let a poté už se příjem zase pozvolna snižuje. Koreluje to s příjmem potravy a energetickými nároky organismu. Jednoduše řečeno v pozdějším věku nám stačí míň, zatímco ve vývoji potřebujeme dostatek živin i tekutin, proto by se tato fáze u dospívajících neměla nikdy podceňovat.

Přesnější doporučené příjmy najdete v tabulkách DACH nebo mi prostě napište (viz. níž). Aneb klasické „řekni mi, co jíš, a já ti řeknu, jaký jsi“. V tomto případě řekni věk a já řeknu kolik vypít.
Důvody proč pít či nepít Vám teď rozepisovat nebudu, o tom třeba někdy zase příště.

V případě dotazů se mě nebojte bombardovat na ofiko mailu a já odpověď pak zveřejním (pokud neřeknete, že si to nepřejte samozřejmě), aby i ostatní měli přehled a já se nemusela opakovat. :o)

S přáním pěkného dne
Nutrie Daniela

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *